Z předškoláka se stává školák …
…a zůstane jím řadu let. Na úspěšném začátku velmi záleží. Zkušenosti z první třídy často rozhodují i o dalších školních letech a o vztahu dítěte ke škole vůbec. Aby byly první krůčky holčiček a kluků co možná nejsnazší, je třeba, aby už z domova přišli vybaveni určitými dovednostmi.
D e s a t e r o p r o p r v ň á č k y
- Znám svoje jméno a příjmení, vím, kde bydlím.
- Umím se obléknout i převléknout do cvičebního úboru, a to tak rychle, aby nikdo z mých kamarádů na mě nemusel čekat. Umím si uvázat tkaničku u bot.
- Umím uklidit knížky, pastelky a hračky tam, kam patří. Dokážu srovnat učební potřeby do aktovky
- Dovedu kreslit tužkou, pastelkami i malovat barvami, umím správně držet tužku mezi palcem a ukazováčkem tak, aby konec tužky směřoval k rameni.
- Umím nůžkami vystřihnout jednoduché tvary a obrázky.
- Poznám jednotlivé barvy a základní geometrické tvary.
- Umím správně vyslovovat všechny hlásky, umím přednést básničku nebo zazpívat písničku.
- Dovedu poslouchat maminčino vyprávění se zájmem a v klidu. Pohádky pozorně sleduji a povídám si o nich s rodiči.
- Umím pozdravit, poprosit a poděkovat, vyřídit jednoduchý vzkaz.
10. Dovedu si připravit svačinu na ubrousek, samostatně se najíst příborem. Umím dodržovat
hygienické návyky.
D e s a t e r o p r o r o d i č e
- Upravím dítěti vhodně režim dne (povinnost, odpočinek, zábava).
- Připravím dítěti pěkný pracovní koutek (psací stůl a místo na školní věci).
- Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci.
- Příprava by měla být pravidelná, aby si dítě upevnilo pracovní návyky.
- Přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly, nejlépe dvakrát 15 minut.
- Pomáhám dítěti v přípravě domácích úloh a učebních pomůcek, společně je dáváme do aktovky.
- Snažím se respektovat a zároveň usměrňovat jeho pracovní tempo.
- Školní pomůcky koupím raději až po poradě s vyučujícím.
- V klidu si povídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho dotazy.
- Dovedu pochvalou ocenit každý úspěch a povzbudím ho, i když nejsem mnohdy se všemi
jeho výsledky spokojen.